Dyrektywa 95/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 1995 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dźwigów.
Dyrektywa 95/16/WE została zmieniona dyrektywą 2006/42/WE i rozporządzeniami 1882/2003, 1025/2012.
26 lutego 2014 r. została przyjęta dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/33/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dźwigów i elementów bezpieczeństwa do dźwigów.
Treść
Zakres
Dyrektywa odnosi się do dźwigów stale obsługujących budynki i konstrukcje, jak również do części zabezpieczających używanych w takich dźwigach, wymienionych w załączniku IV, tj.:
- Urządzenia zamykające drzwi przystankowe.
- Urządzenia zapobiegające spadkom, określone w ppkt 3.2 załącznika I, które zapobiegają swobodnemu spadkowi kabiny lub jej niekontrolowanemu ruchowi w górę.
- Ograniczniki prędkości.
- Amortyzatory rozpraszające energie.
- Części zabezpieczające w siłownikach hydraulicznych układów napędowych, gdy spełniają one role urządzeń zapobiegających spadkom.
- Elektryczne części zabezpieczające w postaci przełączników bezpieczeństwa, zawierających elektroniczne części składowe.
- Amortyzatory z akumulacja energii:
- z charakterystyka nieliniowa
- lub z tłumieniem ruchu powrotnego
- Dyrektywie podlegają dźwigi poruszające się po określonym torze, nawet, jeśli nie poruszają się po sztywnych prowadnicach, (na przykład dźwigi z napędem nożycowym).
Wyłączenia
Z zakresu stosowania dyrektywy wyłączone są:
- Urządzenia transportu linowego, w tym kolejki linowe, przeznaczone do publicznego lub prywatnego transportu osób.
- Dźwigi specjalnie zaprojektowane i wykonane dla wojska lub policji.
- Górnicze urządzenia wyciągowych.
- Dźwigi teatralne.
- Dźwigi stanowiące wyposażenie środków transportu.
- Dźwigi połączone z maszynami i służących wyłącznie dla dostępu do miejsc pracy.
- Koleje zębate.
- Dźwigi budowlane przeznaczone do podnoszenia osób lub osób i rzeczy.
Definicje
Wdrożenia
Odnośniki
Poradniki